THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Monday, September 7, 2009

ISU EKONOMI ISLAM : PERKASAKAN PERBANKKAN ISLAM

"Bukan Islam merupakan separuh daripada pelanggan perbankan Islam Al Amin OCBC menurut Ketua Pegawai Eksekutif"

Perbank Islam semakin mendapat tempat di hati bukan Islam di seluruh dunia kerana ketegasannya dalam prinsip pembiayaan, menurut bank ketiga terbesar Singapura itu, menyaksikan usaha industri perbankan menjadikan sumber kerpecayaan sebagai satu langkah dalam mendapatkan tempat dalam pasaran.

Kewangan Islam merupakan satu adunan ekonomi Islam dan prinsip pinjaman moden dimana produknya boleh dinikmati dan dimanfaatkan oleh orang Islam dan bukan Islam.

Pada suatu ketika dahulu perbankan Islam merupakan satu pasaran yg kecil bagi menyediakan kemudahan bagi umat islam yg mengelakkan perbankan konvesyenal kini kewangan Islam merupakan produk popular kebelakangan ini oleh kerana pelaburan besar oleh syarikat dari Negara Teluk dan meningkatnya permintaan dalam pelaburan beretika.

Orang bukan Islam juga sekarang telah mula mencari pelaburan2 yg berisiko rendah sebagai alternatif kepada keadaan kredit global masa sekarang yg menyaksikan tahap keraguan mereka terhadap tatacara pengurusan risiko mengikut praktis barat.

Business Times 1/12/2008
http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/articles/20081201152232/Article/


Artikel ini dpetik dari Business Times. Rencana ini berkenaan Orang Bukan Muslim yg semakin berminat menggunakan produk perbankan Islam. Bagaimana reaksi kita terhadap perkara ini. Jadilah pengguna yg bijak dalam menilai sesuatu perkara.Perlukah kita sebagai orang Islam sendiri memperlekehkan sistem sendiri sedangkan orang lain mengetahui akan kekuatannya.

0 comments: